Dolazak proljeća donosi vedrije raspoloženje, zimska je odjeća već u ormarima, a priroda nam donosi svježe voće i povrće. Iako su nam danas gotovo sve namirnice dostupne tijekom cijele godine (zamrznute ili konzervirane), proljeće svojim dolaskom donosi mnoštvo svježih namirnica koje obiluju nutrijentima i koje povoljno utječu na zdravlje. Osim toga, znamo da je najbolji način za izbjegavanje sumnjivih izvora (GMO, masovni uvoz i sl.) upravo konzumacija sezonskog voća i povrća, po mogućnosti iz domaće proizvodnje. U nastavku pogledajmo o kojim se kulturama radi.

Zelena salata
Svima poznata zelena salata najsvježija je upravo u proljeće, a ako je uzgojena izvan sezone može sadržavati tvari koje loše djeluju na zdravlje štitnjače. Ipak, radilo se o endiviji, radiču, matovilcu, putarici ili kristalki – proljetna zelena salata je puna kalcija, željeza, magnezija, vlakana, vitamina A, C i K, tiamina i dr. Osim toga, obiluje i antioksidansima, štiti probavni sustav i kožu, pomaže u sprječavanju određenih vrsta raka te je zbog niske kaloričnosti odlična za one koji nastoje smršavjeti ili održati normalnu tjelesnu težinu.

Grašak
Ova mahunarka je povrće najbogatije hranjivim tvarima, bogata je ugljikohidratima, proteinima te mastima i lecitinom koji su važni za živčani sustav. Sadrži i vitamine C i E te minerale. Održava zdravlje krvožilnog sustava, srčanog sustava i kostiju te je samim tim dobar u prevenciji osteoporoze. Sadrži i nutrijente koji pomažu u prevenciji raka, osipa i čireva. Jedan je od najboljih izvora vitamina B1 i pomaže u borbi protiv depresije.

Špinat
Špinat obiluje vodom, sadrži dijetalna vlakna, ima nisku energetsku vrijednost, lako se probavlja te poboljšava izdržljivost tijekom treninga. Obiluje folnom kiselinom, vitaminima A, B6, C i E, željezom, magnezijem, manganom, riboflavinom, kalcijem i kalijem. Sadrži i fitokemikalije koje pomažu očuvanju zdravih očiju, pomaže u borbi protiv alergija te je odličan za probavni, mokraćni i živčani sustav.

Kelj
Kelj je zeljasta biljka koja pripada porodici  kupusnjača zajedno s cvjetačom, prokulicama i kupusom. S niskom energetskom vrijednošću pripada namirnicama za kojima moramo posegnuti želimo li smršavjeti. Osim toga, pun je minerala i vitamina (posebno vitamina C i K). Sadrži glukozinate koji djeluju na različite oblike raka te karotenoide koji štite stanice od UV zračenja. Sve spomenuto povoljno djeluje i na imunološki sustav, rast i razvoj kostiju te na održavanje zdravog krvožilnog sustava.

Šparoge
Ove biljke iz porodice ljiljana pretežno možemo i naći u proljeće. Imaju nisku energetsku, a iznimno visoku nutritivnu vrijednost. Od minerala sadrže kalij, fosfor, sumpor, kalcij, magnezij, željezo, bakar, cink, fluor, jod, folat, vitamin C i B6, vlakna, bjelančevine, riboflavine, magnezij i niacine! Šparoge reduciraju kolesterol, koriste se protiv suhog kašlja, čireva i oteklina te se smatraju afrodizijakom. Pomažu i pri održavanju koncentracije kod dugotrajnog učenja ili mentalnih napora. Najviše se ipak koriste kao diuretik jer pomažu pri otežanom mokrenju.

Svim se proljetnim povrtnim biljakama može pronaći zajedničko svojstvo – a to je da iznimlno povoljno djeluju na naš organizam. Osim spomenutih, proljeće nam donosi i brokulu, cvjetaču, krastavce, rukolu, mrkvu, rotkvicu, mladi luk, poriluk, krumpir, rajčicu, papriku, mahune, ciklu, patlidžan, ali i iznimno zdrave voćke: jagode, trešnje, višnje, breskve, marelice, nektarine i prve lubenice. Načina nabave i pripreme je mnogo, ali treba odabrati onaj na kojem će nam tijelo najviše biti zahvalno – a to je zdrava obrada kultura iz domaće proizvodnje.

Imaš komentar?
Podijeli ovo: